Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv sociální organizace her na orientaci v jejich morální dimenzi - revize výzkumu E. Kuruczové
Jindrová, Jitka ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Autorka dělá revizi výzkumu, který provedla ve své diplomové práci na téma Vliv sociální diplomové práce Kuruczové bylo vypracovat další příspěvek k Piagetově teorii vývoje morálního usuzování dětí ve školním věku. Piagetova empirická data naznačovala, že by že u jí sledovaných 180 dětí z jedné školy (ve věku 1. - 9. třídy) vývoj orientace morální dimenzi hry Král lovců jelenů (organizované jako soutěž) výrazně předbíhal vývoj výzkumu Kuruczové děti přemýšlely o příbězích nespravedlivých herních situací, které zorganizovala "paní učitelka v družině". Ani ty nejmladší a neorientované neargumentovaly ritou paní učitelky - což by se dalo předpokládat dle Piagetovy teorie klíčové role kritéria poslušnosti autoritě při heteronomním chápání kritérií morálního hodnocení. Tato diplomová práce tedy odpovídá na otázku, zda lze tato zjištění íl od Kuruczové byly získány ke spolupráci též děti předškolního věku. A to k zodpovězení podotázky, zda se heteronomní argumentace autoritou paní učitelky neobjeví u dětí mladších, než byly nejmladší děti Kuruczové. Pro zjišťování morální oužity 4 příběhy vytvořené pro diplomovou práci Kuruczové a hlavní dětmi. Výzkumný vzorek tvořilo 100 dětí ze základní školy (1., 3., 5., 7. a 9. třídy) a 20 dětí předškolního věku. Chlapci a dívky byli zastoupeni ve ém poměru bylo zjištěno, že...
Vliv sociální organizace her na orientaci v jejich morální dimenzi
Kuruczová, Eliška ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
1 ABSTRAKT Autorka navazuje na bakalářskou práci s názvem Morální usuzování dětí školního věku v případě sociálních her. Hlavním tématem diplomové práce bylo prozkoumat nároky na orientaci v morální dimenzi. Pozornost byla zaměřena především na vliv sociální organizace hry, dále pak na autoritu dospělého a složitost pravidel. Cíl práce bylo rozšířit Piagetovu teorii právě o poznatky z této oblasti. Pro zjištění morální orientace byly vypracovány příběhy, které obsahovaly nespravedlnost, a volaly po uplatnění principu spravedlnosti slušnosti. Hlavní metodou pak byly klinické rozhovory v rámci, kterých se s dětmi diskutovalo. Různé druhy sociální organizace představovaly hry typu závod, zápas, kolující role šikanujícího a spolupráce. Tyto hry spojoval jeden druh obratnosti, vrh objektem s dotykem na tělo. Výzkumný vzorek tvořilo 180 dětí ze základní školy, srovnatelné zastoupení chlapců i dívek, od 6 do 15 let (vždy 20 dětí z každého ročníku). Výsledky analýzy dat ukázaly, že autorita dospělého již nepředstavovala pro děti v daném vzorku překážku k nezávislému uvažování. Významnou roli hrála naopak složitost pravidel, která dětem komplikovala pochopení principu hry. Zásadním zjištěním bylo, že děti se výrazně lépe orientovaly v sociální organizaci typu soutěž než ve spolupráci. Byla navržena hypotéza, že...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.